Jednou z novinek v našem sortimentu jsou směsi skleněných korálků Rutkovsky, které jsme pro vás pečlivě nadesignovali a poskládali. Prohlédnout si je můžete zde. Pojďte s námi skrze rozhovor nahlédnout pod pokličku rodinné dílny Rutkovsky, kde tyto a mnohé další korálkové skvosty vznikají.
Po otevření jste se začali věnovat nejprve výrobě forem na tvorbu mačkaného skla a poté výrobě skleněných korálků, napadlo vás předtím pokračovat v tradici mosazných a stříbrných šperků? Proč vyhrály právě mačkané korálky?
O pokračování tradice v podobě výroby mosazných a stříbrných šperků jsme neuvažovali, jelikož pravnuk zakladatele naší firmy vystudoval obor rytec kovů a ve své předchozí profesní kariéře se věnoval vývoji a výrobě tvrdokovových forem pro mačkání skla, takže volba byla jasná.
V době krize, kdy se české korálky prodražily a všichni si kupovali ty levné z Číny, jste se museli vypořádat s konkurencí. Co myslíte, že vám pomohlo ji převálcovat?
Určitě naše pracovitost, kvalita našeho zboží a férovost v jednání se zákazníkem, to jsou naše hlavní zásady. Dále je to snaha stále vymýšlet něco nového, abychom se od konkurence odlišili. To je velmi důležité. Právě doby krize nás ženou k tomu, abychom se více zaměřili na vývoj nových tvarů a barevných kombinací a byli tak připraveni na lepší časy.
Kde sbíráte inspiraci pro nové tvary?
Inspiraci pro nové tvary hledáme v běžném životě kolem sebe, v přírodě, v jídle, v symbolech… Často realizujeme různá přání zákazníků, která se případně dále modifikují na nové velikosti. Často se hledá tvar, který by skvěle doplňoval již existující sortiment a stal se v rukou designérů a korálkářek hojně používaným.
Myslíte si, že korálkový průmysl má budoucnost vzhledem k tomu, že nové generace se stále více soustřeďují především na digitální svět?
My doufáme, že ano. Jemnou motoriku, která je potřeba při práci s korálky, je důležité trénovat obzvláště u malých dětí, kvůli řeči, ale i u starších lidí, třeba po vážné nemoci. Spolupracujeme proto s několika nemocnicemi a školami, kde naše korálky dělají radost ať už z důvodů kreativních, nebo přímo zdravotních. Korálkování má také blahodárné účinky na stres, práci s fantazií a hlavně je to o trpělivosti. V dnešní unifikované době také touží stále více lidí po kreativitě – vyrobit si něco podle svých představ, vkusu a momentální nálady. Takže za nás má korálkový průmysl budoucnost zcela určitě.
Kromě českých korálků jsou světoznámé také korálky z Číny a Japonska. Čím myslíte, že jsou naše české korálky tak ojedinělé, že jsou stále tak žádané i ve světě?
Tradice českého sklářství sahá hluboko do minulosti a zlaté české ručičky mají ve světě stále velmi dobré jméno. Výrobky z Čech se vždy těšily velkému ohlasu ať už z důvodu kvality, nebo i originality a určité prestiže. Tyto země nenabízí tak širokou škálu kombinací barev a dekorů. Pohybují se pouze v určitých typických barevných škálách. České korálky stále přinášejí inovaci a šmrnc do sezónních kolekcí, a proto jsou tak žádané.
Co považujete za největší úspěch své značky?
Největším úspěchem je pro nás řada spokojených zákazníků, kteří znají náš rodinný příběh a spojují si české korálky právě s naším jménem. Dále také to, že i v těchto složitých dobách stále fungujeme a snažíme se jít kupředu, i když to není vždy jednoduché. Jsme rodinná firma a korálky jsou náš život, možná i proto u nás jdou ruku v ruce pracovitost, vytrvalost a obrovské nadšení pro věc. Korálky jsou pro nás srdeční záležitostí a v naší firmě je různými způsoby zainteresovaná téměř celá rodina, včetně našich nejmenších.
Vaše značka je velmi známá i díky tomu, že se jedná o rodinný podnik s dlouhou tradicí. Můžete nám tedy představit svou rodinu a kdo má co na starost?
Zakladatel firmy v podobě, jak ji teď znáte – Vladimír Rutkovský – se věnuje vývoji a výrobě nových forem, zdokonaluje technologie pro udržení kvality dle stále rostoucích požadavků. Starší syn Lukáš je vystudovaný ekonom a má na starosti zahraniční obchod a veškeré finance firmy. Mladší syn David je odborníkem na sklářskou technologii. Věnuje se tedy problematice výroby a všemu, co s ní souvisí. Všichni dohromady jsou hlavním pilířem pro vývoj nových tvarů, které vznikají ve spolupráci s designéry a jdou ruku v ruce s aktuálními trendy. Ženská část naší rodinné firmy se stará o vedení účetní agendy, komunikaci se zákazníky, marketing a propagaci, taktéž zastřešuje právní záležitosti našeho podnikání. Starší generace pomáhá s přebíráním a balením korálků. A nejmladší generace? Ta slouží jako naše testovací platforma pro nové tvary. Moc rádi tvoří a vyrábí různé náramky z našich korálků, které pak pyšně nosí, a tím budují povědomí o českém skle mezi svými vrstevníky již od útlého věku.